Rekordmértékű forgalomnövekedés az online kiskereskedelemben 2020-ban
Frissítve: 2021. júl. 16.
Talán ez senki számára nem meglepő hír. 2020 volt a COVID első éve, ami kezdetben elég lesújtó volt (még most sem vagyunk túl rajta), de hiszünk abban, hogy mindennek megvan az előnye és a hátránya is. A koronavírus hátrányairól és negatívumairól már épp eleget hallhattunk, viszont mindenképpen előnyként emelnénk ki: az ország digitalizáció szempontjából komoly fejlődésen ment keresztül. Ezt támasztja alá a GKI Digital által publikált tanulmány is, amely a Magyarországon működő, legnagyobb forgalmú online kereskedők rangsorát mutatja be.
2020-ban az e-kereskedelem óriási lendület kapott, “köszönhetően” a pandémiás helyzetnek. Emberek millió álltak át homeoffice-ra, #maradtakotthon, és ez magával hozta a megváltozott fogyasztói szokásokat: otthonról, gyorsan, biztonságosan vásárolni. Azok az e-kereskedők, akik eddig is rendelkeztek egy megbízható, jól működő webáruházzal nagy és stabil ügyfélkörrel és le tudták követni a megnövekedett kereslettel járó kapacitásnövekedést viszonylag gondtalanul és nagyobb forgalomnövekdést könyvelhettek el.

Forrás: pexels.com
A 2020-ban a tizenöt legnagyobb hazai e-kereskedő együttes forgalma meghaladta a bruttó 380 milliárd forintot, ami a teljes online kiskereskedelmi piac 41%-át jelenti, míg a tavalyi évben sikeresen kézbesített rendelések száma megközelíti a 11,5 milliót.
A 2020-as online forgalmi adatok alapján Magyarország legnagyobb e-kereskedője az eMAG-Extreme Digital lett, második helyre a MediaMarkt online áruháza került, míg a harmadik helyen az Alza.hu végzett.

Forrás: GKI Digital
Érdekesség az élmezőnyről, hogy az a három legnagyobb hazai e-kereskedő 2020-as online forgalma meghaladja a 200 milliárd forintot, miközben a tíz legnagyobb együttes eredménye bruttó 330 milliárd forint körül, míg a TOP15 mezőnyének forgalma bruttó 380 milliárd forint körül alakult.
FMCG kereskedő TOP 10
2020 során az online kiskereskedelmen belül az FMCG, azaz a gyorsan forgó fogyasztási cikkek értékesítése jelentette az egyik leginkább bővülő területet. A szektor – közel kétszeres sebességgel növekedve – bruttó 76,6 milliárd forint forgalmat bonyolított tavaly.
Azonban a napi fogyasztási cikkek iránti megnövekedett kereslet operációs oldalról nagy kihívást jelentett a cégeknek, kezdeti hónapokban tavaly hiány volt az árukészletben is, valamint a szállítást sem tudták olyan mértékben lekövetni, mint amely mértékben nőtt az érdeklődés a napi fogyasztási cikkek online vásárlása után.
A forgalom szerinti lista első 5 helyén két-két hipermarket (Tesco, Auchan) és drogéria lánc (Rossmann, dm) mellett egy új, tisztán online, cseh hátterű kihívó (kifli.hu) is osztozik. Kíváncsian várjuk, hogy mit hoz majd a jövő évi statisztika az idei évről, sikerül-e elérni a 2020-as számokat.
Forrás: GKI Digital