Frissítve: 2019. ápr. 18.
Az eKereskedelem növekedésével a vásárlóknak egyre nagyobb elvárásai vannak. Ami régen kényelmi szolgáltatásnak számított, ma már alapelvárás a vásárlóktól. A különböző csomagszállítási cégek azon versenyeznek, hogy minél több csomagot vigyenek el minél gyorsabban, növeljék a vásárlói elégedettséget, mindemellett pedig csökkentsék a költségeiket. Ez a költségcsökkentés az utolsó kilométer megoldásával lehetséges.
Mi az az utolsó kilométer a szállításban?
A csomagszállításban azt hívjuk utolsó kilométernek, amikor a csomag a raktár polcáról megérkezik a vásárló ajtajához. Az utolsó kilométer nemcsak a legdrágább és a legidőigényesebb része a szállításnak, hanem meghatározó eleme a vásárlói elégedettség elérésének.
De miért ilyen drága és időigényes az „utolsó kilométer”?
Ha nyomon követjük a csomagunkat online vásárlásnál, sokszor látjuk a „kiszállítás alatt” vagy az „elhagyta a depót” állomásokat, majd a kiszállításig napok telnek el. Az utolsó kilométer kiszállítása általában sok állomással jár, alacsony csomagleadási számmal. A vidéki kiszállításoknál a csomagleadási pontok között akár 10-20 km is lehet, ahol csak egy-egy csomagot adnak le a futárok. A városokban sem sokkal jobb a helyzet. Annak ellenére, hogy a csomagsűrűség itt magasabb, a közlekedési dugók miatt állandó késések jellemzik a kiszállítást.
Az eKereskedelem növekedésével az utolsó kilométer egyre nagyobb kihívás elé állítja a csomagküldő szolgálatokat.

Mennyibe kerül az utolsó kilométer?
Az összes csomagszállítási költség közül az utolsó kilométer 53%-ot tesz ki. A vásárlók már nemcsak gyors csomagszállítást várnak el, hanem mindezt ingyen várják el. Így a logisztikában érintett partnerek úgy tudnak versenyképesek maradni, ha új technológiát fejlesztenek és optimalizálják a folyamatukat.
A közösségi gazdaság egyre nagyobb teret nyer a mai világban, így a csomagszállításban is. A közösségi gazdaság lényege az, hogy az adott futárszolgálat személyes validálás után egyénekkel oldja meg a csomagszállítást. Az egyéni futárok, akár főállás mellett, szabadidejükben tudnak kiszállítást végezni. Az ilyen futárcégekkel megoldható a rugalmas kiszállítás kedvező árakkal, mindemellett pedig egy fokozott vásárlói elégedettséget tudnak elérni. Magyarországon a viddl.hu a sharing economy-ra alapozva oldja meg az egyre nagyobb problémát jelentő utolsó kilométer kihívását a csomagszállításban.